Vores børnesyn
I Gudenådalens Fribørnehave har vi et børnesyn, hvor det at være barn og barndommen, har
værdi i sig selv. Vi ser alle børn som lige, men samtidig også som små unikke individer, der
ikke skal være ens, men netop have hver deres personlighed. Vi ser barnet som kompetent og
værdifuldt – barnet kan tage initiativer, som vi følger.
Vi har et fællesskab med individuelle individer, der ikke behandles ens. Hvert barn er unik og
lærer på forskellige måder – de har forskellig læringsstil.
Alle børn skal føle sig imødekommet og værdsat.
Vi bryder os ikke om at have regler for reglerne skyld, derfor har vi et hus, hvor vi styrker
barnet og dets selv- og medbestemmelse. Dette kommer blandt andet til udtryk ved vores
måltider, temaer og hverdagsrutiner.
Værdigrundlag
Vi ønsker et hus fyldt med liv og engagement.
Det er vigtigt at I, børn og forældre, får en følelse af at være kommet et sted, hvor det er trygt og rart at være - et sted der indbyder til leg og udvikling.
Vores grundholdning er som friskolens. Forpligtende fællesskab, åbenhed, respekt for hinanden og en anderkendende tilgang til børn og voksne.
Vi arbejder for at børnene oplever livsglæde, at de bliver anerkendt og at de oplever at være i et fællesskab, hvor man tager hensyn og respekterer hinanden.
Børnehavens historie
Eventyret om hvordan Gudenådalens Fribørnehave blev til (digtet af de børn der var med i opstarten af børnehaven i 2011):
Der var engang nogle børn, som gik rundt og kedede sig. De manglede sådan et sted, hvor de kunne leg og være sammen med nogle søde voksne. Ude i byen havde de hørt, at der fandtes noget, der hed en børnehave og det lød også rigtig spændende, men hvad var det egentligt og hvor kunne man finde sådan en henne?
Ale børn besluttede sig for at finde ud af, det der med den børnehave, så de begav sig ud i den store verden.
De kunne ikke gå så langt, for de havde lovet deres mor og far at være hjemme til spisetid.
Da de havde gået lidt, så de en lille bakketop, det var sådan et sted, hvor man kunne mærke,
at der var rart at være, fuglene sang og der var masser af dejlige regnorme, som så meget
glade ud. Børnene bestemte sig for, at det skulle være her, at den der ”børnehave” skulle
ligge.
Børnene satte sig ned og tænkte så det knagede, måske kunne der være en der fik en god ide
– men ak nej, det skete ikke, så derfor så de triste på hinanden og vidste ikke rigtig, hvad de skulle gøre.
Bag ved dem var der en stemme der sagde; ”hvorfor ser I så triste ud”? Det var en mand i en rød jakke, der stod og kiggede på dem. De fortalte ham om deres børnehave og hvorfor de så gerne ville have sådan et sted. Manden i den røde jakke var en rigtig rar mand, så derfor ville han gerne hjælpe dem. Han gik hjem til sig selv og ringede til en masse kloge voksne og snakkede så længe, at børnene lige var ved at tro, at han havde glemt dem – men pludselig blev de vækket af en masse larm.
Det var 2 KÆMPEstore lastbiler, der havde nogle huse bagpå. Børnenes øjne blev store, for
hvad var det? Det var jo børnehaven – HURRA!
Nu skulle man tro, at det endte lykkeligt med en masse glade børn, men historien er ikke færdig – for lige som lastbilerne skulle til at sætte børnehaven af, begyndte det at sne og sne og sne. Der kom så meget sne, at de 2 lastbiler ikke kunne komme hverken frem eller tilbage.
Ja det var jo skrækkeligt. Men ud af sneen kom der også noget der var meget være… En kæmpe isbjørn – den så bestem ikke rar ud. Den lagde sig lige på bakketoppen, hvor børnehaven skulle være.
Børnene blev frygtelig bange og begyndte alle at råbe om hjælp. Det hørte manden i den røde jakke heldigvis og han skyndte sig at løbe hen til dem. Da han så bakketoppen og alt sneen, blev han også meget forskrækket, men heldigvis var han en modig mand, så han begyndte at grave i sneen.
Det hørte isbjørnen og den løb ned mod ham. Manden i den røde jakke var ikke kun modig og rar, han var også bom stærk, så isbjørnen fik et ordentlig klask bagi og så løb den sin vej. Der var bare SÅ meget sne, så det var et problem. Børnene græd, for nu kunne de jo ikke få deres børnehave. Heldigvis var manden i den røde jakke ikke kun rar, klog og bom stærk, han kunne også trylle! I den store lomme i hans røde jakke, tog han noget tryllestøv frem og forvandlede alm sneen til den reneste luft. Nu kunne børnehaven stilles på plads og alle børnene kunne komme ind og lege. Nu manglede der kun nogle søde og rare voksne, men hvordan de fandt dem, er et helt andet eventyr, som venter på at blive fortalt!
Oplevelser
Sang og musik, historiefortælling, kreative aktiviteter, fællesskab og ture i den omkringliggende natur samt småture til fx. legeplasder og biblioteket. Vi er certificeret som ´sangglad´institution.
Udeliv
Naturen er for os en kilde til leg, oplevelser, eksperimenter og viden. Derfor tager vi ud i skoven, laver bål, studerer dyr, laver eksperimenter, bevægelseslege og undersøger hvad de forskellige årstider byder på af aktiviteter.
Børnenes leg
Leg prioriteres højt. I legen udvikler børnene sig og lærer at forstå egne og andres intentioner. De lærer om sociale spilleregler. Forståelser som giver dem viden og muligheder for at deltage sammen med andre på en kompetent måde.
Kreative aktiviteter
Vi har engagerede voksne, som vægter et godt læringsmiljø, hvor børnenes egne ideer inddrages og hvor vi er nysgerrige og aktive sammen.
Børnehavens struktur
Børnehaven har omkring 40 børn, flere før skolestart og færre efter skolestart.
Børnehaven er en fribørnehave under Gudenådalens Friskole. Skolens bestyrelse har ansvaret for børnehaven.
Børnehaven har sit eget Forældreråd.
Børnehavens grund ligger i forlængelse af skolens grund og der er fælles adgang.
Børnehaven, skolen og SFO´en samarbejder mest muligt til gensidige gavn og glæde. I ydertimerne er børnehaven og SFO´en sammen.